gletsjers - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Corrie Boer - WaarBenJij.nu gletsjers - Reisverslag uit Lake Louise, Canada van Corrie Boer - WaarBenJij.nu

gletsjers

Door: C.

Blijf op de hoogte en volg Corrie

14 Juni 2014 | Canada, Lake Louise

Al een paar dagen moeten we het doen zonder goede internetverbinding. Zo nu en dan kunnen we onze mail binnenhalen in buurt van een tankstation of Visitors Center via de Wi-Fi. Hopelijk kunnen we eerdaags onze verhaaltjes weer plaatsen.
Dinsdag 11-6 hebben we de omgeving van Jasper verkend. Mooie bergmeren, diepe canyons enz. Ook hebben we een wandeling gemaakt bij het Maligne Lake. Tijdens het wandelen veel lawaai gemaakt: zingen, kletsen, handen klappen en Pepijn deed z’n best om hier bovenuit te komen. En dit alles om de beren te laten weten dat wij eraan kwamen. Ze hebben (gelukkig) ons pad niet gekruist. Maar toch staat onze berenteller op 13! Op diverse plaatsen rond Jasper zijn we ze tegengekomen, wandelend langs/ over de weg (en wij veilig in onze camper). Aan het eind van de middag hebben we Jasper verkend. Een echt toeristisch stadje. En bij de Italiaan de dag goed afgesloten! Alhoewel….terug op de camping een kampvuur gemaakt, en daar nog een paar uurtjes met elkaar zitten kletsen. Geen beren die ons gezelschap kwamen houden, maar wel een gezellige eekhoorn die naast Janneke op de bank ging zitten.
Woensdagnacht was het flink afgekoeld. Even bibberen bij het opstaan. Maar gauw de picknicktafel in de zon gezet, en zo met elkaar ontbeten. Dat gaan we vast missen! Maar zo langzamerhand beginnen we ook wel een beetje te verlangen naar ons huis dat waterpas staat, een ruim toilet, schone badkamer en afwasmachine heeft.
Vandaag (12-6) ook weer een prachtige dag gehad en een mooie route gereden naar Lake Louise Village. De Icefields Parkway (no 93), één van ’s werelds mooiste routes. Zo’n 230 km door een landschap van verbluffende grootsheid: sneeuwbedekte toppen, glanzende meren, immense ijsvelden en uitgestrekte bossen. Onderweg diverse malen gestopt bij indrukwekkende watervallen en vergezichten. En als ‘klapper’ zijn we met een speciaal soort ‘bus’ de Athabascagletsjer opgereden. Indrukwekkend die ijswereld! Maar o.a. door opwarming van de aarde is deze gletsjer in 170 jaar bijna 2 km korter geworden.
Ook nu staan we weer op een soort natuurcamping bij Lake Louise Village waar beren enz. vrij toegang hebben…… We hebben wel de beschikking over elektriciteit maar voor de rest is het vrij primitief. Naar toilet en douche is het ong. 10 minuten lopen (ja, alles is groot in Canada, ook de afstanden). En over groot gesproken: Als je de pech hebt dat je bij een spoorwegovergang op een goederentrein moet wachten, kan het zo maar zijn dat deze trein meer dan 150 wagons heeft.

• 05 Juli 2014 - 15:50

Jan En Joke:

ik zie net dat ik nog een paar ongelezen mails in de mailbox heb zitten die tijdens onze vakantie binnen waren gekomen. Wat een prachtige foto's. Dat moet echt heel indrukwekkend zijn geweest. Het leek ook wel een beetje op een wintersportvakantie. Hebben jullie al een fotoreportage op internet staan die vrienden kunnen bekijken? Misschien een ideetje?